fredag 31 december 2010

År tvåtusentio har varit ett musiklyssnarår. Jag har för första gången på länge lyssnat in mig på ny musik. Mestadels har jag spotifierat* enstaka nya låtar och i ärlighetens nammn trodde jag inte att jag skulle kunna skita ur mig en årsbästalista för album. Men.


Efter att ha läst Freak av Robert Lagerström om Freddie, började även referensmusik intressera mig. Eno, Can, Faust, Glass, Astatke, Moondog, Beefheart etc. snurrar nu ofta hemma. Musiker man hört talas om, men aldrig lyssnat in sig på. Det har givit kickar. Blandbandet har återuppstått, trots att kassetten bytts ut mot nyss nämnda Spotify.


Jaja, till saken...


Albumlistan 2010

  1. The Bear Quartet - Monty Python
  2. The Arcade Fire - The Suburbs
  3. Broken Social Scene - Forgiveness Rock Record
  4. Dan Berglunds Tonbruket - Dan Berglunds Tonbruket
  5. Ratatat - LP4
  6. The Depreciation Guild - Spirit Youth
  7. The Bells - Threads
  8. The National - High Violet
  9. CocoRosie - Grey Oceans
  10. Teenage Fanclub - Shadows

Ja, det blev en indielista, som vanligt. Länk

Här är också en tvåtusentiolista, med bra låtar från året.


*) Spotifiera är ett av Språkrådets nyord 2010.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar