torsdag 30 december 2010

du måste förverkliga dig själv!


det är märkligt hur det blir, det här livet

att drömmar aldrig förverkligas

de blir bara annorlunda

att bilderna av då inte överensstämmer med hur det egentligen var, de har redigerats

slipats om från hundbajs till ädelstenar

drömmar och sagor som sedan passar in...


en dag ska jag sitta i en liten stuga vid havet och skriva en roman

nästa sommar ska jag bestiga Kebnekaise

jag ska skriva de där låtarna efter jul - i den nya studion

du, fan, ska vi inte åka till indien, typ: yogaresa med Satyandanda?

vi köper inga julklappar till barnen

vi tar ett gröna-vågen-år

att ha och inte ha.... (som Hardy sa)


de, som man sätter på den allra högsta piedestalen, det sköraste och det vackraste

de, som verkligen slår an den där silvertråden

det är också de, som får egot man byggt upp att kantra i det djupa svarta

och så står man där och ser på hur det egna laget förlorar

fånigt leende

nickar gillande från marterbänken


OCH JAG ÄLSKAR DET!


hellre ha än att inte ha

hellre än att vara den där idioten man drömt så för att materialisera

jag förverkligar en helt annan

en mycket bättre


du måste förverkliga dig själv

¡NEJ FÖR FAN!
...eller vilken mig själv menar du?

2 kommentarer:

  1. För att kommentera texten, men utan att bli personlig eller dra ett eget strå till stacken:
    "Drömmar som man har rinner ofta ut i sand, går upp i rök som lador efter anlagd brand."

    SvaraRadera
  2. Man kan säga att man är som en flaskpost, som aldrig når land.

    SvaraRadera