fredag 7 januari 2011

Det började med att jag läste en tes i kommentarsfältet till en skön blogg. Den gick ut på att det trettonde levnadsåret är det år som upplevs som ens bästa skivår. För mig skulle det alltså innebära 1991; R.E.M - Use Your Time, Guns 'n Roses - Use Your Illusion II, Nirvana - Nevermind, U2 - Achtung Baby. Du och jag pratade om det ikväll och vi höll inte riktigt med (ikväll i.a.f.). Vi kom fram till att 1995 var ett skönt musikår. Jag säger absolut inte att 1995 är det bästa skivåret, men vågar nog påstå att 1995 är det år som danat mig till den lyssnare jag är idag. Jag var 16 på det 17:e när Jarl Kulle hade läst Tennyson klart och 1995 började spy ut plattor.

Bear Quartet - Holy Holy

Björk - Post

Black Grape - It's Great When Your'e Straight... Yeah

Blur - The Great Escape

Brainpool - Painkiller

Broder Daniel - Saturday Night Engine

Elastica - Elastica

Fireside - Do Not Tailgate

Garbage - Garbage

Honey is Cool - Focky Focky No Pay

Kent - Kent

Oasis - (What's the Story) Morning Glory

PJ Harvey - To Bring You My Love

Pulp - Different Class

Radiohead - The Bends

Sonic Youth - Washing Machine

Stefan Sundström - Nästan Som Reklam

Supergrass - I Should Coco

Teenage Fanclub - Grand Prix

The Cardigans - Life

The Charlatans - The Charlatans

The Chemical Brothers - Exit Planet Dust

The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness

This Perfect Day - Don't smile

Whale - We Care

Yvonne - Yvonne


De har satt sina spår och några av dem lyssnar jag faktiskt på fortfarande.

Lyssna och delta i playlisten: 1995.

18 kommentarer:

  1. Fast fan...
    1991:
    Blur - Leisure
    EMF- Schubert Dip
    Ned's Atomic Dustbin - God Fodder
    Thåström - Xplodera mig 2000

    SvaraRadera
  2. Och:
    Massive Attack - Blue Lines
    Primal Scream - Screamadelica
    Dinosaur Jr - Green Mind
    Teenage Fanclub - Bandwagonesque


    Out Of Time heter R.E.M.s skiva från 1991.
    Nirvanas Nevermind tycker jag är en bra skiva, om än inte lika bra som In Utero.

    SvaraRadera
  3. Ja, sedär, fast "Use Your Time" är ju ett mycket bättre namn och Guns platta skulle kunna ha hetat "Out of Your Illusion". Då hade världen varit mer jordnära idag. Mer realism och struktur.
    Green Mind ja... Shit. Om än inte lika bra som Where You Been.
    Farm är ju fan störtskön.

    SvaraRadera
  4. Du, 1994 kommer starkt: http://open.spotify.com/user/jonoel/playlist/10hyobBx7O4jnp3M0qJHY4

    SvaraRadera
  5. Du, eftersom det är en pisstävling mellan åren kan vi väl låta bli att ha flera låtar från samma album?

    SvaraRadera
  6. Absolut.
    ...men en del skivor är ju så jävla bra. Stone Roses förtjänar ju både Ten Storey Love Song och Love Spreads bara för att. Men du har rätt. På ett sätt.

    SvaraRadera
  7. Och på ett annat har jag fel.

    SvaraRadera
  8. 1992 var inte så pjåkigt, men kan ju inte mäta sig: http://open.spotify.com/user/furbergs/playlist/5isIag784KZbLIbNPb85bC.
    Men Wish! Men Dirty!
    Och jag lyckades hitta ett år med två Popsicle-releaser, Lacquer (Hey Princess!) och Template.
    Sator var ju grymma och jag lyssnade skitmycket på Headquake.
    92 kom ju också Manic Street Preachers enda bra album, det enda som borde ha gjorts faktiskt.

    SvaraRadera
  9. Jag har förstås börjat på 1993 (http://open.spotify.com/user/jonoel/playlist/0VLH0AUjmpNna0Dgmb9etQ):
    Dinosaur Jr - Where You Been
    Nirvana - In Utero
    Björk - Debut
    Wu-Tang Clan - Enter the 36 Chambers
    och bob hunds första EP!

    SvaraRadera
  10. Åh, bästa Dinosaurplattan! Åh, Suede - Suede!
    Fatta att jag äger On Display med Eric Gadd, Tre Amigos med JustD och Supermarket med Stakkars Bo.

    SvaraRadera
  11. Fick On Display i födelsedagspresent det året, den gick nog några varv ändå, även om det nog var just Suede och Dinosaur Jr som gick varma.

    SvaraRadera
  12. Du måste ha förstått att 1996 var på gång? Tyvärr känns det som en lista med skivor jag bara minns enstaka låtar från. Bra låtar iofs. Kanske lyssnade jag mycket på radio det året?

    SvaraRadera
  13. 1997 är ju typ modern tid, men sista terminen i gymnasiet och första i Uppsala gör förstås att musiken har minnen.

    SvaraRadera
  14. Ser du att det är länkar?

    SvaraRadera
  15. Haha, jag ser. Nörd!

    Har själv varit upptagen med Lost-maraton. Nu är seriehelvetet slut och jag har alla svar. IITYWYBMAD?
    Ang. 1996 och Eels, så har jag fram till idag blandat ihop dem med Eggstone. Alltså inte musikaliskt, men så fort jag har sett Beautiful Freak-omslaget har jag alltid tänkt "jaja, det där Malmöbandet".

    SvaraRadera
  16. Ångerveckan är över. Ärendet avslutat. 1995 står som ensam vinnare för mig. Inga byten.
    Solklart det år som varit "mitt" mest. Med det inte sagt att det är det bästa musikåret genom tiderna. Kolla in 66, 69 eller 77...

    SvaraRadera